Gezonder eten, minder alcohol drinken, stoppen met roken en meer ontspannen. Ze staan elk jaar weer in de top 10 van goede voornemens. We beginnen er enthousiast aan. Maar volhouden? Dat valt vaak niet mee. Maar één op de vier Nederlanders houdt het goede voornemen ook echt vol.

Heb jij voor aankomend jaar goede voornemens? Deze 7 tips kunnen je helpen bij het waarmaken van je goede voornemens:

1. Focus je op 1 goed voornemen tegelijk.
2. Stel realistische (korte termijn) doelen.
3. Bespreek je doelen met vrienden en familie, zodat zij je hierin kunnen steunen.
4. Laat je niet uit het veld slaan door tegenslagen. Een glaasje wijn nemen en vervolgens de hele fles leegdrinken omdat je ‘toch al gefaald hebt’ brengt je niet verder.
5. Geduld is een schone zaak. Elk stapje in de juiste richting brengt je dichter bij je doel.
6. Geniet van je successen. Ook van het behalen van tussendoelen.
7. Zorgverzekeraars kunnen ook hulp bieden. Lees hieronder wat er vergoed wordt.

Gezonder eten en minder alcohol
Gezonder eten is een van de meest voorkomende goede voornemens. Gun jij jezelf vaak niet de tijd om gezond te eten? Of eet en leef je wel gezond, maar lukt het je toch niet om die overtollige kilo’s verliezen? Het geheim om op gezond gewicht te komen en te blijven, is vaak niet minder eten maar het aanpassen van je levensstijl. Het duurt ongeveer drie maanden voor je goede voornemen een gewoonte is geworden. En daarbij kan de zorgverzekeraar een handje helpen.
Als je echt serieus aan de slag wilt gaan met het verbeteren van je voedingspatroon, kun je een diëtist inschakelen. De eerste 3 uur dieetadvies worden vergoed vanuit de basisverzekering.
Er is sprake van een alcoholprobleem als uw gezondheid, werk en sociale leven lijden onder uw alcoholgebruik. Een behandeling bij alcoholproblemen krijgt u vergoed uit uw basisverzekering.

Stoppen met roken
Dat roken slecht is voor de gezondheid weet iedereen. Ook worden sigaretten steeds duurder. Veel rokers beginnen het nieuwe jaar dan ook met het goede voornemen om te stoppen. Of dat nou om de kosten en/of de gezondheid is. Elk jaar doet ongeveer 1 op de 3 rokers een serieuze stoppoging. De meesten lukt het helaas niet om het stoppen met roken vol te houden. Wil jij graag stoppen met roken, maar lukt dit je niet zelf? Eén keer per jaar krijg je individuele begeleiding of groepsbegeleiding volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Dat kan op locatie, telefonisch of online. Vindt uw stopcoach dat u medicijnen of nicotinevervangende middelen nodig hebt? Dan krijgt u deze maximaal 3 maanden vergoed.

Meer ontspannen
Zeker in deze tijd kampen veel ondernemers met werkgerelateerde stress. Ze maken zich veel zorgen over hun bedrijf. Red ik het wel? Hoe houd ik mijn hoofd boven water? Voldoe ik aan de juiste regelgeving? Er worden door veel zorgverzekeraars workshops gegeven om werkstress te verminderen. In veel collectieve aanvullende pakketten zijn ook meerdaagse cursussen opgenomen zoals mindfulness. Vanuit de basisverzekering wordt geestelijke gezondheidszorg vergoedt zoals advies van een psycholoog. Je huisarts verwijst je door.

Extra motivatie van CZ
Heb je een collectieve zorgverzekering van CZ? Dan krijg je exclusief toegang tot de praktische online zelftesten en e-health modules op het FitzME portal. Met de online Health Check zie je wat je gezondheidsrisico’s zijn, wat je goed doet en waar je eventueel nog aan kunt werken. Heb je een collectieve aanvullende verzekering? Check of je een preventiebudget hebt. Daarmee krijg je de Health Check vergoed.