Ruim de helft van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht. En dat aantal blijft maar groeien, aldus het Voedingscentrum. Ook mensen die fysiek zware arbeid doen, zoals in de agrarische sector vaak het geval is, kunnen last hebben van overgewicht. Veel mensen maken tijdens het werk alleen eenzijdige bewegingen en gebruiken daarbij dus maar een beperkt aantal spieren. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers met ernstig overgewicht vele dagen per jaar meer ziek zijn dan medewerkers met een gezond gewicht. Ook wanneer het verzuim in uw bedrijf al laag is, loont het toch om te investeren in gezond gewicht. Overgewicht heeft namelijk ook nadelige gevolgen voor de productiviteit en kan leiden tot arbeidsbeperkingen. Ontdek hoe dit ook uw organisatie raakt en lees hoe u overgewicht op de agenda zet.

Wanneer heeft iemand overgewicht?

We spreken van overgewicht als iemand een BMI heeft boven de 25. Ook een buikomvang van meer dan 88 (vrouwen) of 102 (mannen) duidt op overgewicht. Lees er meer over in Wat is een gezond gewicht?

Praat erover

Veel werkgevers vinden het lastig om het met medewerkers over hun gewicht te hebben. Ze zien het als privé. Maar wist u dat medewerkers wat extra motivatie wel waarderen? Zeker 68% van werkend Nederland wil aan de slag met zijn of haar gezondheid. Een gezonde keuze wordt grotendeels bepaald door de omgeving waarin men verkeert. Als werkgever hebt u invloed op uw medewerkers. Belangrijk dus om erover te praten tijdens de lunch bijvoorbeeld. En vertel over uw eigen ervaring of over anderen die met hetzelfde worstelen. Stel vragen ter discussie: Hoeveel moet je bewegen? Wat is gezonde voeding? Hoeveel drink je doordeweeks? Hoe kun je veranderen? Probeer elkaar te motiveren. Gedrag veranderen en in stand houden vereist namelijk de nodige wilskracht. Geef uw medewerkers complimenten als ze initiatief nemen en help ze om door te zetten.

Tips
1. Conditie opbouwen is belangrijk om je lekker in je vel te voelen en om meer uithoudingsvermogen te krijgen. Daarvoor is het belangrijk om activiteiten te ondernemen, waarbij je hartslag omhoog gaat, zoals fietsen of lopen. Maar het kan ook in kleine dingen zitten zoals actief meebewegen met kinderen. Doe tikkertje met ze of spring erbij op de trampoline. Loop een extra rondje met de hond.

2. Houd bij wat je dagelijks eet en drinkt. Het voedingscentrum heeft een handige app hiervoor: de Eetmeter. Je denkt vaak dat je ongeveer wel weet wat je binnen krijgt maar als je het een paar dagen bijhoudt valt het toch vaak tegen, Veel mensen drinken te weinig en zouden meer groente en fruit moeten eten. Zorg daarom dat er altijd voldoende water en fruit en groente zoals kerstomaatjes en komkommertjes voor handen is.

3. Ook de huisarts kan helpen. Met een verwijzing van uw huisarts kunt u terecht bij een zorgverlener die als leefstijlcoach is opgenomen in het register van de Beroepsvereniging Leefstijl Coaches Nederland (BLCN). Veel zorgverzekeraars, zoals CZ, bieden gratis advies aan.