Hoe pak je werkstress aan in een organisatie? CZ ging hierover in gesprek met gespecialiseerde interventiepartijen en HR-managers. Samen beschreven ze 5 fasen voor de aanpak van stress.
1. Urgentie onderkennen
Medewerkers hebben klachten. Verzuim dreigt. Werkstress voelt als een probleem.
Tip: Leer werkstress herkennen Artikel Herken werkstress
2. Inzicht verkrijgen
Waarom heb je last van werkstress? Hoe erg is het? De reden kan per persoon verschillen.
Tip: Maak een analyse
3. Draagvlak creëren
Wat is de impact van het probleem in jouw bedrijf? Hoe maak je dit onderwerp bespreekbaar?
Tip: Geef voorbeelden en verduidelijk eventuele gevolgen
4. Randvoorwaarden scheppen
Help werkstress te herkennen en jezelf en of werknemers te ontlasten.
Tip: Kijk hoe je jezelf en je werknemers hierbij kunt helpen
5. Interventies inzetten
Om werkstress adequaat te lijf te gaan, moet je weten welke interventie je wanneer het best kunt inzetten.
Tip: Kijk hoe je de juiste interventies op het juiste moment inzet
Stress voorkomen doe je samen. Voor een stressvrij bedrijf moet je kijken naar het grotere plaatje, waarbij stress voorkomen een standaard onderdeel is van de bedrijfsprocessen. Dat heeft tijd en zorg nodig. En een stappenplan.