Geen vrouw is natuurlijk hetzelfde… En zeker de overgang zal voor veel vrouwen heel anders verlopen. Hieronder staan de vijf meest voorkomende klachten met een aantal tips.

1. Opvliegers
Opvliegers verschillen erg van persoon tot persoon. Sommige vrouwen hebben er om het kwartier één en anderen maar één keer per week of maand. Soms heeft iemand het tijdens de hele overgang en een ander heeft het alleen na de menopauze of juist ervoor. Na enkele minuten daalt de temperatuur weer snel en heb je het koud en kun je je moe voelen. Wanneer de opvliegers ’s nachts optreden, moet je vaak zelfs het bed verschonen vanwege al dat vocht wat je kwijtraakt. Daarom een paar tips:

  • Draag luchtige kleding in laagjes, bij voorkeur van natuurlijke stoffen.
  • Neem vaker een verfrissende douche.
  • Zorg dat  je voldoende afleiding hebt. Als je druk bent met werk of andere bezigheden heb je vanzelf minder aandacht aan eventuele klachten.
  • Maak tijd om te wandelen of te fietsen in de frisse buitenlucht.
  • Er zijn voedingssupplementen die helpen tegen opvliegers en nachtelijk zweten.



2. Gewichtstoename
Tijdens en na de overgang komen je vaak aan doordat de hoeveelheid hormonen tijdens de overgang verandert. De vrouwelijke geslachtshormoon (oestrogeen) en het mannelijke geslachtshormoon (testosteron) dalen waardoor het lichaam minder energie verbrandt en de spiermassa kleiner wordt. Maar vaak blijf je – uit gewoonte –  net zoveel eten en bewegen als voorheen en wordt je dus dikker. Het is dus een goed idee om op je voeding te letten tijdens de overgang. Zo kun je de kans op gewichtstoename beperken. Dat kan door veel bewegen en door voedsel te eten met veel vezels en weinig vet en suiker en veel water te drinken.


3. Extra risico op hart- en vaatziekten
Oestrogenen bieden bescherming tegen risico’s op botontkalking en hart- en vaatziekten. Waarschijnlijk is de afname van dit hormoon tijdens de overgang de reden waarom vrouwen meer risico lopen op bijvoorbeeld een hartinfarct of een hersenbloeding. Ruim 40 procent van de vrouwen boven de 60 jaar sterft aan hart- en vaatziekten. Goede voeding, voldoende lichaamsbeweging, weinig stress en een goed gewicht beschermen tegen hart- en vaatziekten. Gezond leven verbetert de bloeddruk, het cholesterol en de glucosepiegel.


4. Botontkalking
Ongeveer 20 procent van de vrouwen krijgt in de overgang te maken met osteoporose of botontkalking. Osteoporose betekent letterlijk ‘poreus bot’. Het is een aandoening waarbij het bot langzaam steeds meer botmineralen verliest, vooral kalk. Hierdoor wordt het botweefsel steeds minder sterk. Vanaf de overgang verloopt de botafbraak steeds sneller. En ook in dit geval geldt: voorkomen is beter dan breken. Belangrijk zijn vooral: goede voeding (met voldoende calcium en vitamine D), regelmatig bewegen, niet roken en weinig alcohol gebruiken. Ook een speciaal voedingssupplement en/of extra calciuminname kan latere problemen voorkomen.


5. Droge huid
Je huid wordt in de overgang droger en gevoeliger. Wanneer het oestrogeengehalte afneemt verdwijnt ook geleidelijk het zogenoemde collageen, dat meespeelt bij de elasticiteit van spieren en huid. De huid wordt dunner, de veerkracht neemt af. Ook het haar wordt slapper en dunner. Rimpels worden dieper. Kies een passende crème voor je veranderende huid en ook voldoende beweging en de juiste voeding kunnen helpen.


Heb je vragen over de overgang?
Veel zorgverzekeraars vergoeden een gesprek met de overgangsconsulente. Vraag hiernaar bij je verzekering.