Geluid boven de 80 dB(A) is schadelijk voor het gehoor en kan extra risico’s opleveren in de vorm van vermoeidheid, stress en een verminderde concentratie. Gehoorschade is goed te voorkomen door het nemen van de juiste maatregelen voor werkzaamheden die te veel lawaai maken.
Als je langdurig wordt blootgesteld aan lawaai, door bijvoorbeeld het geluid van handgereedschappen en draaiende motoren is de kans groot dat er schade ontstaat aan het gehoor. Omdat men er niet direct slechter van horen, voelen de meeste mensen niet de noodzaak om maatregelen te nemen.
Het duurt lang voordat iemand écht klachten ontwikkelt. Ouder worden speelt daarbij natuurlijk ook een rol. De kwaliteit van gehoor neemt af, naarmate de jaren vorderen. Iemand die tussentijds wél klachten ontwikkelt, is geneigd ze te ontkennen. Mensen kunnen hun gebreken goed camoufleren. Iedereen wil fit en gezond zijn. Gehoorproblemen staan voor de meeste mensen gelijk aan ouder worden en niemand wil ouder worden.
Door het probleem te negeren, lopen niet alleen werknemers, maar ook werkgevers risico’s. Gehoorschade is niet te genezen. Er bestaat geen medicatie of operatie die een curatieve oplossing biedt. Maar je kunt wel voorkomen dat de schade verergert. Als je je realiseert dat je kampt met gehoorproblemen en je je gedrag daarop kunt aanpassen, heb je al een belangrijk deel van de oplossing in handen.
Welke problemen als gevolg van lawaai of hard geluid komen het meest voor?
- Minder horen / minder verstaan
Het niet goed kunnen volgen van een gesprek in een geluidrijke omgeving is vaak de eerste vorm van slechthorendheid door lawaai.
- Tinnitus / oorsuizen
Wanneer iemand een geluid hoort zonder dat er geluid wordt aangeboden spreek je van Tinnitus ofwel oorsuizen. Dit kan het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan (te veel) lawaai. - Stress
Bij stress gaat het vaak om het probleem achter het probleem. Gehoorschade kan de oorzaak te zijn.
Schadelijk geluid leidt meestal niet van het één op andere moment tot gehoorverlies. Het is een langzaam proces. Inzicht in het verloop van dit proces maakt het mogelijk om tijdig in te grijpen en (ernstig) gehoorverlies vroegtijdig te voorkomen of beperken Tussen blootstelling aan geluid en diagnose van gehoorverlies doorloopt een werknemer verschillende stadia in een zogenoemde zorgreis.
Doe een gehoortest
Vaak heb je zelf niet in de gaten dat je gehoorschade ontwikkelt. Vroegtijdige detectie van gehoorschade kan voorkomen dat je problemen krijgt met communicatie. Er zijn tal van online gehoortesten. De test van Oorcheck is erg goed en kan confronterend zijn. Probeer de juiste woorden maar eens te filteren uit de ruis. Zó is het dus om slecht te horen. De Oorcheck is een initiatief van het UMC, LMCU en de Nationale Hoorstichting. Bij twijfel is het altijd verstandig om een hoortest (audiometrie) bij de audicien of de huisarts te laten afnemen.
Hoe kan ik gehoorschade voorkomen?
- Geluid in kaart brengen
Ga na waar/bij welke van jouw werkzaamheden er sprake is van lawaai (geluidsniveaus hoger dan 80 dB(A)). - Beperk de blootstelling aan lawaai.
Bijvoorbeeld door het plaatsen van lawaaiige machines in een aparte ruimte of scherm deze machines af en door tijdig onderhoud. - Beperk de duur van de blootstelling aan lawaai.
Bijvoorbeeld door werkzaamheden met veel geluid af te wisselen met stillere werkzaamheden. - Gehoorbeschermingsmiddelen
Zorg voor goede en passende gehoorbeschermingsmiddelen.
Krijg ik auditieve hulpmiddelen vergoed?
Heb je problemen met je gehoor? Dan is het fijn om te weten dat je een vergoeding voor een hoortoestel kunt krijgen. Een hoortoestel krijg je voor een deel vergoed uit je basisverzekering een keer per vijf jaar. Je betaalt een eigen bijdrage van 25%. Deze kun je eventueel vergoed krijgen uit een aanvullende verzekering. Je vindt de voorwaarden op de website van jouw zorgverzekeraar of neem voor aanschaf contact op met je zorgverzekeraar.
Hulp bij preventieve maatregelen?
Kijk ook wat je zorgverzekeraar verder voor je kan doen. Bijvoorbeeld CZ ondersteunt werkgevers zoveel mogelijk in deze reis. Zo kunnen onze experts samen met werkgevers de urgentie van de risico’s inventariseren en analyseren en een plan van aanpak maken. Wat kun je in preventief opzicht doen? Welke aanbieders zijn er en op welk specialisme onderscheiden zij zich?
Vanaf half november worden de inhoud van de verschillende pakketten van de zorgverzekeringen bekend gemaakt. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor een bericht: Reminder zorgverzekeringen 2025